بحرانی که هیچ‌گاه مهار نمی‌شود/ خشکسالی تهدیدی برای کشاورزی مازندران
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری فارس سرویس اقتصادی| با گذر از خشکسالی و ترک خوردن زمین در سال‌های قبل برآیندها بر این بود با توجه به بارش‌هایی که امسال شدتش در مازندران گسترده بوده پرآبی مهمان مزارع کشاورزی مازندران باشد اما ظهور تنش‌های آبی این حقیقت را آشکار کرد که همچنان باید در امر صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی به خصوص در بخش کشاورزی همت گماشته شود.

کمبود آب و خشکسالی را می‌توان تهدیدی برای زندگی کشاورز و اقتصاد قلمداد کرد و به گفته مسؤولان، امسال به دلیل بارش‌های خوب اگرچه حجم ذخیره تعداد زیادی از سدهای تأمین کننده آب آشامیدنی شهرها و روستاها افزایش یافته اما این به معنای آن نیست که مشکلات کمبود آب حل شده است.

بنابراین در چنین شرایطی تدبیر آسان، حیاتی و زودبازده، حفظ و استفاده بهینه از منابع آب موجود است، از آنجا که مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بیشتر از سایر بخش‌هاست بهره‌وری مصرف آب در این بخش از مهمترین شاخص‌ها در برنامه ریزی‌های کلان مصرف اصولی آب به شمار می‌رود.

از راه‌های بهره‌وری مصرف آب در کشاورزی می‌توان به استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت اشاره کرد.

 ساخت استخر کشاورزی

 

برکات بخش کشاورزی از یک سو و مواجه بودن این استان با پدیده خشکسالی و افت منابع آبی از سوی دیگر، ضرورت مدیریت مصرف آب در این بخش اقتصادی را بیش از پیش آشکار کرده است.

با توجه به گستردگی بخش کشاورزی در مازندران به گفته مسؤولان، تاکنون تنها کمتر از ۱۰ درصد زمین‌های کشاورزی استان مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین شده‌اند.

به باور کارشناسان امر با توجه به این شرایط، استان نیازمند برنامه‌ریزی تخصصی و اصولی برای توسعه کشاورزی مدرن و کنترل مصرف آب به صورت توأمان است.

کاهش اثرات خشکسالی و کمبود آب کاری زمانبر و اجرای آن دشوار است و غالبا مستلزم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت است. بنابراین باید روش‌های کشاورزی با محیطِ در حال تغییر، سازگاری پیدا کنند.

کشاورزان الگوی مصرف آب را رعایت کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این رابطه گفت: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود آب، کشاورزان امسال برای کشت دوم اقدام نکنند.

ابراهیم یخکشی تصریح کرد: امسال، سال کم بارشی در استان است و کشاورزان باید در مصرف آب الگوی مصرف را رعایت کنند.

وی گفت: امسال به علت کم بون آب کشاورزی، آب سد‌ها زودتر از سال‌های قبل برای استفاده کشاورزان رهاسازی شد تا آن‌ها زودتر زمین‌های زراعی خود را کشت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه ۱۰ سد فعال در استان داریم، گفت: سه سد هراز، گِلِوَرد و زارِم رود در حال ساخت و دو سد هم در دست مطالعه است.

 قیمت ورق پلاستیکی

 

یخکشی خاطرنشان کرد: ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی در استان لازم است که ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب سد‌ها و آببندان‌ها تامین می‌شود و بقیه از آب‌های جاری و رودخانه‌ها تامین می‌شود که امسال با توجه به بارندگی‌های کم، باید در مصرف آب صرفه جویی شود.

۱۱ درصد آب های سطحی قابلیت ذخیره‌سازی دارد

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابطه با مقابله با کم‌آبی در بخش کشاورزی گفت: کشور ما یک کشور خشک و نیمه‌گرمسیری است و به تبع آن استان‌های شمالی از نزولات جوی مناسبی برخوردار هستند اما پراکنش نزولات جوی در ماه‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد و این زمان، زمانی است که به عنوان معضل در زمین‌های کشاورزی مطرح است چراکه شاهد آب‌گرفتگی در اراضی کشاورزی هستیم.

فرزین فرهادی ادامه داد: منابع آب مورد نیاز در زمانی که گیاه در فصول بهار و تابستان به آن نیاز پیدا می‌کند وجود ندارد و به همین منظور تدابیری را باید برای افزایش بهره‌وری منابع آب و ذخیره سازی آب داشته باشیم تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مازندران از لحاظ سد سازی بسیار ضعیف است و میانگین آبی که در پشت سدها ذخیره می‌شود نسبت به کشور پایین‌تر است، گفت: ۱۱ درصد آب‌های سطحی استان قابلیت ذخیره‌سازی در پشت سدها را دارد.

فرهادی به پتانسیل بالای آببندان ها در مازندران اشاره کرد و افزود: دو سال اخیر لایروبی آببندان‌ها در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

 

 ورق پلاستیکی ژئوممبران

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش راندمان و بهره‌وری منابع آب در استان گفت: اجرای سامانه های نوین آبیاری و کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در مزارع سبب افزایش راندمان منابع آبی می‌شود.

این مسؤول اظهار کرد: ۴۵ هزار هکتار اراضی باغی، زراعی و شالیزاری استان تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار گرفته است و این امر سبب می‌شود بهره‌وری در مصرف آب صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در کانال‌های خاکی توانستیم انتقال آب با لوله و پوشش بتنی کانال انتقال آب را انجام دهیم.

کاهش میزان بارندگی در استان

مدیرکل هواشناسی مازندران هم درباره میزان بارندگی در استان گفت: میزان بارندگی‌ها در استان، امسال در مقایسه با پارسال ۳۶ درصد کاهش داشته است.

رضوی با اشاره به اینکه در شرق استان از گلوگاه تا ساری کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بارندگی را داریم افزود: متوسط بارندگی در رامسر سالیانه ۱۲۲۰ میلی متر و در گلوگاه ۴۵۰ میلی متر است که این اختلاف موجب کاهش سطح آب مناطق مختلف استان است.

مدیرکل هواشناسی مازندران به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به کاهش بارندگی و کمبود آب از کشت دوم خودداری کنند.

 ورق ژئوممبران ایرانی

 

وی از نگه داشت و جمع آوری آب‌های سطحی در استان هم انتقاد کرد.

کشت دوم، تعطیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد اراضی شالیزاری استان تاکنون نشا شد، افزود: این کار به علت کمبود آب اقدام خوبی است.

شهیدی‌فر افزود: در شرایط حساسی قرار داریم و مشکل کم آبی و خشکسالی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که باید با صرفه جویی این مشکل کمتر احساس شود.

وی نوبت‌بندی آب را از اقدامات جهاد کشاورزی برای تقسیم بهینه آب بیان کرد و گفت: ۸۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان در طرح نوبت‌بندی آب قرار گرفتند.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان تاکید کرد: پس از برداشت گندم، جو و کلزا اقدام به کشت دوم و برنج نکنند تا مشکلی برای محصولات آن‌ها پیش نیاید.

به گزارش فارس کارشناسان بر این باورند با وجود بارندگی‌های سال جاری، بخش اعظمی از کشور از جمله استان مازندران با تنش آبی مواجه است که با این توصیف راهبرد صرفه جویی باید در همه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی به نحو مطلوب اجرایی شود.

 

منبع فاس نیوز





:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: